Eltern Sein

Ein Elternführerschein ?!

Der Elternführerschein

 

Der Elternführerschein setzt sich mit dem Thema Kinder und Erziehung auseinander und soll Sie dazu befähigen:

  • Konflikte mit Ihren Kindern zu lösen, unabhängig davon, um welchen Konflikt es geht und wie groß dieser in der Bedeutung ist
  • Ihre Kinder dahin gehend zu erziehen, dass sie zur Mitarbeit bereit sind und Ihnen den Respekt zu erwidern, den Sie auch Ihren Kindern gegenüber haben (dies sollte unabhängig vom Alter der Kinder sein)
  • Ihren Kindern die Freude am Lernen zu vermitteln und damit die Freude am Besuch einer Schule
  • Sie in die Lage zu versetzen, schon mit Babys und Kleinkindern einen intensiven und liebevollen Kontakt zu pflegen und ihnen damit ein gutes Selbstwertgefühl und Selbstsicherheit an die Hand zu geben.
  • durch das von uns vermittelte Fachwissen über die Entwicklungspsychologie und damit die altersgerechten Leistungsstandards eine optimale Förderung Ihres Kindes zu gewährleisten

Sie werden also demnächst in der Lage sein,

  • den Teufelskreis von Wutanfällen und gegenseitigen Verletzungen zu durchbrechen
  • Wutanfälle durch adäquates Verhalten vermeiden lernen
  • Eine stabile Basis für eine gute Kommunikation zu schaffen
  • Einen Konflikt schon im Ansatz zu erkennen und zu vermeiden
  • Und sich und gegebenenfalls Geschwisterkinder auf die Geburt eines Kindes vorzubereiten

Unterrichtsdauer:  25 Stunden. 

                           (5 Tage à 5 Stunden)

 

Decades of research have demonstrated that the parent-child dyad and the environment of the family?which includes all primary caregivers?are at the foundation of children's well- being and healthy development. From birth, children are learning and rely on parents and the other caregivers in their lives to protect and care for them. The impact of parents may never be greater than during the earliest years of life, when a child's brain is rapidly developing and when nearly all of her or his experiences are created and shaped by parents and the family environment. Parents help children build and refine their knowledge and skills, charting a trajectory for their health and well-being during childhood and beyond. The experience of parenting also impacts parents themselves. For instance, parenting can enrich and give focus to parents' lives; generate stress or calm; and create any number of emotions, including feelings of happiness, sadness, fulfillment, and anger.

Parenting of young children today takes place in the context of significant ongoing developments. These include: a rapidly growing body of science on early childhood, increases in funding for programs and services for families, changing demographics of the U.S. population, and greater diversity of family structure. Additionally, parenting is increasingly being shaped by technology and increased access to information about parenting.

Parenting Matters identifies parenting knowledge, attitudes, and practices associated with positive developmental outcomes in children ages 0-8; universal/preventive and targeted strategies used in a variety of settings that have been effective with parents of young children and that support the identified knowledge, attitudes, and practices; and barriers to and facilitators for parents' use of practices that lead to healthy child outcomes as well as their participation in effective programs and services. This report makes recommendations directed at an array of stakeholders, for promoting the wide-scale adoption of effective programs and services for parents and on areas that warrant further research to inform policy and practice. It is meant to serve as a roadmap for the future of parenting policy, and research.